Pár slov o pohanství: víra proti víře

17. října 2011 v 21:43 | Lawiane |  Pohanství
To jsem chtěla napsat článek "o přírodě" a místo toho vznikla spíš náboženská válka. Doufám, že mě nikdo neušlape.

Když se řekne slovo pohan, přijde mi, že to občas vyzní, jakoby člověk z pusy vypustil nějaký vulgarismus. Lidem naskočí synonyma - barbar, nevzdělance… jakési nekulturní stvoření, které je zahalené v medvědí kůži a vraždí všechny okolo. Pojmem pohanství se myslí obecně původní předkřesťanská náboženství. A mě k tomu přitahuje právě to slůvku původní.



Arkona - Na moey zemle

Nejsem žádný religionista, ale když nad tím tak uvažuju, proč my Evropané, Slované, Germáni a ostatní, kdož mají velice bohatou a pestrou vlastní minulost a mytologii (nebo alespoň jsme měli), uznáváme, že někdo spasil lid Izraelský? Pardon, ale jste Izraelci? Jste Židé? Máte v Izraeli babičku či ten stát z nějakého důvodu bezmezně milujete? Víte, kde vůbec leží? Pravděpodobně jste na první tři odpověděli ne, pravděpodobně jste také ateisté, ale stejně… většina lidí má doma Bibli. Všichni ví, kdo je Kristus. A kdo ví, kdo je to Perun? O Vánocích se chodí do kostela, protože je to tradice. Proč se třeba neobětuje jídlo Perunovi, když to byly také naše tradice?
To jen tak na zamyšlenou, na úvod. Křesťanství se rozšířilo téměř po celém světě a to i na místa s nimiž, jeho původ nemá nic společného. Na tom by asi nebylo nic špatného, kdyby při tom však nepohřbilo ta původní rozmanitá náboženství. Myslím, že je lepší, pokud ke každé kultuře nebo národu, patří vlastní náboženství, protože pak vychází přímo z jejich tradic, kultury, povahy a váže se k jejich místům a předkům. A bylo by hezké, kdyby nebylo mrtvé.
Chápu, že Křesťanství přišlo s něčím novým, s něčím, co je v základu jistě velice správné a čisté. A přesto, nebyli by to lidé, kdyby to nezkazili. To, že se máme mít navzájem rádi, nemáme se zabíjet, lhát a krást je samozřejmě velice užitečné. Naproti tomu Vikingové by vám řekli, jak šťastni budou v boji, kde kosí jeden druhého a jak rádi padnou, aby se dostali do vysněné Valhally. Tohle je právě ten zarytý obrázek - pohan, jako někdo krvelačný, bojechtivý. Ale stará víra není jen u Vikingů a i u nich bychom našli normální morální zásady. Například Finové ve svém starém náboženství nemají žádného válečného boha a naopak upřednostňují práci. Tohle je národ od národa, ne obecné shrnutí.
Pohany si pak představujeme jako ty, co bojovali. Mírumilovní Křesťané jim šli vstříc s novou vírou, na vlastní ochranu jen kříž v ruce a dostali, chudáci, sekerou do hlavy. To jsou, ale darebáci, ti pohani! A vypálili jim kostely! No teda!
Ale co tohle?
"Zničit svaté místo i sochu Peruna, které se v Novgorodě tyčil na Peryni, svázat ho provazy, vléci blátem, bičovat tak, že běs začal křičet: " O běda mně, padl jsem do nelítostných rukou", a vhodit do Volochova, i nakázal Akim, aby ho nikdo nepříjmal. Ráno seděl u řeky muž, který chtěl vézt hrnce do města, a tu Perun připlul k břehu. Odstrčil jej holí, právě: "Ty Perunišče, do sytosti jsi jedl a pil, nyní pluj pryč, pluj ze světa, potvoro…"
*Novogorodský letopis

Ono to přeci jen byli vzájemné boje, ani jedna strana nebyla svatá. Jedni vypalovali kostely a druzí vlekli vyvrácené sochy bohů blátem a bičovali je.
A že Křesťané upalovali čarodějnice? Není to náhodou to samé? Takové upalování čarodějnic bylo totiž veliké terno, rodina obviněné musela zaplatit nemalou částku za upálení své matky - manželky, či čím žena byla a ještě další vysoké poplatky církvi. Obvykle to celou rodinu přivedlo na mizinu, nehledě na to, že jim zabili člena. To se to pak upalovalo. Vemte do ruky bylinky a končíte na hranici.
Prodávání odpustků… to je taky výsledek velice ušlechtilé mysli. Je nechutné, jak si lidé umí víru rázem upravit ku prospěchu svému a své peněženky.


A co, že se to ta nová víra, tak náhle rozšířila po celé Evropě? To ne, že by lidé byli náhle tak osvícení Bohem shůry. Měli své bohy a chtěli v ně věřit dál, ale našel se někdo, komu se to nehodilo. Křesťanství bylo přijímáno, aby pomohlo sjednotit území, rody, kmeny a vytvořit jednotné státy. Ve všem bylo víc politiky a touze po moci, než vlastního přesvědčení a oddanosti.
Tak, původně měl být ten článek podstatně o něčem jiném, ale nevadí, zase jsem jednou nechala prsty moc běhat po klávesnici. Pokračovat se bude příště. Teď doufám, že mě nějaký fanatik nezabije. Proti Křesťanství nic nemám, až na to, že se vecpalo všude a zničilo všechno původní. A navíc, je nelogické… takže toho proti němu mám vlastně docela dost… ale to přijdou ještě další články.
A víte co? Ono je přece jen možná dobře, že staré bohy už tu nikdo oficielně neuznává. Alespoň nám ústa nepřesytí jejich jmény a nikdo nám jejich slovem nevnucuje nechtěné věci. Můžeme si v ně věřit, jak sami chceme a lidská touha po moci a penězích už na to nesahá.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Evelin Evelin | Web | 18. října 2011 v 0:05 | Reagovat

Jsi tu ještě? Zítra už příjdu, a budu mít plášť.

2 veruce veruce | Web | 18. října 2011 v 10:35 | Reagovat

U nás je nás pohanů poměrně málo, nicméně dál na východ je to čím dál početnější skupina. Je docela sranda číst, jak na Ukrajině/v Rusku při novoročním projevu křesťanští papaláši vyzývají v boj s pohany, protože je jich tam tolik, že v nich vidí náboženské nebezpečí :)

3 Jenova Jenova | Web | 18. října 2011 v 10:55 | Reagovat

Súhlasím, kresťanstvo má na rukách krv mnohých národov aj ich náboženstiev ... dnes viac ako 2 miliardy (!!!) ľudí vyznáva kresťanstvo, ale je svet lepší? Nepovedala by som - vojny o ropu, moc a nadvládu, pekné mi to milovanie blížneho svojho ...

4 Lawiane Lawiane | Web | 18. října 2011 v 13:30 | Reagovat

[2]: no vidíš, to ani nevím :-)

5 Usylmä Usylmä | Web | 18. října 2011 v 17:03 | Reagovat

Špatný text? Ještě horší! :D
....Já radši ani nechci vědět, jaké všechny cenné dokumenty musela církev zničit, aby se lidé nemohli dozvědět, jak to opravdu bylo. A že jich, podle mě, bylo dost co zničit. Hlavně, že mají peníze. A proto věřím na Toho, na kterého mám věřit, a ne na určitého boha. :-)

6 Chippia Chippia | Web | 18. října 2011 v 18:01 | Reagovat

Také jsem o tom uvažovala. Já jsem byla rodinou a hlavně babičkou a dědou vždy vychovávána na křesťana, ale příjde mi to jako totální kravina xD. Kolik lidí zemřelo kvůli křesťanství...
Dneska jsme se zrovna o Perunovi, Moraně a dalších učili při dějepise, to je ale náhodička, jsou to slovanští bohové :D :D.

7 Avilan Avilan | Web | 18. října 2011 v 20:38 | Reagovat

Jojo, kdyby bylo všechno tak, jak bylo, rozhodně by to bylo lepší. Naše rodina je křesťanská, ale já začala pochybovat.. Třetího dne našli odvalený kámen a hrobka byla prázdná.. No tak nějaká banda týpků si dala tu práci, odvalila kámen a odtáhla Kristovo tělo... A najednou jsem křesťanství zavrhla... Ale jak říká náš profesor psychologie, nikdy nebudete věřit, pokud budete hledat pochybnosti. Já osobně věřím v boha, protože někdo celý svět stvořit musel. Jestli je jeden, nebo je jich víc, se nedovím, ale někde něco být musí...
Jo, křesťanství se tváří nemile, ale kolik krve má na rukou, to snad ani nikdo dohromady neví. Hlavně že se to šíří dál a ničí původní tradice.

8 Avilan Avilan | Web | 18. října 2011 v 20:39 | Reagovat

* mile

9 Krasivija Krasivija | Web | 18. října 2011 v 22:59 | Reagovat

To já jsem pohanka. Vzívám Peruna u starého dubu na prudkém svahu. Ten se totiž nakonec ukázal jako nejbezpěčnější. (co nejdál od lidských obydlí.
Dokonce jsem jednou v červnu uctila i slovanského boha úrody a hospodářství Velese velice oslavnou větou. Něco v tom smyslu: "Nechť v našich lesích je stále dost hub pro všechny lidi dobré vůle." Tím jsem ale chtěla sama sebe odradit od sobectví a od utkvělé představy, že všechny houby v lese jsou jen moje. :D
Jinak, těším se další články o pohanství.

A ještě ti musím věnovat jeden odkaz na youtube. Je to píseň od ruské skupiny Volkolak Docela mi ji připoměl tvůj výklad.
http://www.youtube.com/watch?v=zRQXwCnRaEY

10 Jill Jill | Web | 19. října 2011 v 17:02 | Reagovat

Argumentuješ správně. Musím říct, že s Tebou v některých myšlenkách plně souhlasím. Na druhou stranu si ale myslím, že je to víc o individuálním pohledu člověka. Nejde vždycky jen o národ a národní náboženství. Člověk od člověka je to jiné.
A taky, víra není o logice;-)Něco jiného je šíření náboženství. Podle mého by si měl člověk sám uvědomit nebo "vybrat" v koho nebo co, bude věřit - ne být k víře donucen. To nelogické je.

11 Lawiane Lawiane | Web | 19. října 2011 v 21:09 | Reagovat

[10]: děkuji za férový komntář. Nechtěla jsem to zaškatulkovat podle národů, samozřejmě, že je to člověk od člověka, jen jsem tím chtěla vypíchnout, že Vikingové na svých válečných výpravách nebyli jediní pohani. O logice sice není, ale některé věci už mi přijdou, jako totální blbosti, co protiřečí přirozenosti.

12 vivienne vivienne | Web | 22. října 2011 v 19:02 | Reagovat

přesně jsi to vystihla :-)

13 Ilma Ilma | E-mail | Web | 12. listopadu 2011 v 21:59 | Reagovat

Některé myšlenky jsou vskutku zajímavé.

[10]: Plně souhlasím!

14 Ansuz.Nauthiz Ansuz.Nauthiz | E-mail | 7. ledna 2012 v 11:40 | Reagovat

Pěkný článek :) Myslím si že by se o pohanství mělo mluvit více! Zajímám se o severskou mytologii a o vikinzích. Stahuji si různé obrázky a opisuji různe texty a že toho je dost! Mám zájem i o slovanskou mytologii a o Slovanech všeobecně, ale zatím se ji tolik nevěnuji nebo spíše nezajímám, ale určitě do blízké budoucnosti se chystám věnovat tomu větší pozornost! :-)

15 Jenny the Strange Jenny the Strange | Web | 31. prosince 2013 v 22:39 | Reagovat

Já věřím v hodně věcí, ani to ještě nemám v hlavě pořádně srovnané, pracuje se na tom. Ale prohlašuji se za pohana a nejvíce vyznávám keltské bohy. Myslím si, že nejvíce lidí zahynulo kvůli křesťanství a víře tak nějak všeobecně. Dělá se mi špatně z křížových výprav, do kterých byly posílány i děti.

16 Radka S. Radka S. | Web | 29. listopadu 2014 v 13:10 | Reagovat

V něčem s tebou souhlasím, na něco mám vlastní názor. Já abych řekla pravdu, tak v Boha věřím. Ne proto, že bych k tomu byla vychovávána, ale protože jsem se v tom našla. Co církev dělala/dělá a kolik krve má na rukou si uvědomuji, ale pro mě je to celé jen o víře v Někoho/Něco, co si nedokáži přesně vysvětlit.

17 licensing licensing | Web | 19. června 2015 v 4:16 | Reagovat

půjčka 20000 na 2 měsíce 8-)

18 judders judders | Web | 28. září 2016 v 7:12 | Reagovat

online pujcky děčín :-D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.