Dorian Gray (2009) recenze

24. února 2011 v 17:37 | Lawiane |  Recenze
Je na čase, napsat konečně tu slíbenou recenzičku na Doriana. Marně se snažím psát tu povídku o Narnii…marně, takže jdu radši na tu recenzi. Jak jste se mohli domyslet podle změny vzhledu, ten film mě poněkud omámil. :D I když je to trochu sporné…
EDIT: Melu tam o tom, že děj nebudu vysvětlovat, ale není tomu tak. Dozvíte se tam i podrobně konec.

Heh a jak začít? Jestli budu mít nadále tenhle problém u každého článku, tak to tu asi brzo půjde do kopru…jak začít? Sakra, jak začít? Třeba obrázkem?

Třeba od úplného začátku? Kdyby někdo nevěděl, o čemž pochybuju, pokud sem chodíte častěji, jsem trapná a miluju (trochu silné slovo, předělejme ho raději na minuju) Prince Kaspiana (Narnie) alias Krásu neboli pana herce Bena Barnese. Je to ujetý, ale je to tak. A on tam hraje. Hraje přímo hlavní postavu Doriana Graye. Film je natočený podle slavné knihy Oscara Wilda (Wilde…Wildeho…jak to proboha skloňovat?), kterou se mi tu nechce nijak vysvětlovat a jelikož je to vážně známé, doufám, že víte, o co tam jde. Děj jsem popsala v tomto článku. Ale pro jistotu ve třech větách shrnuto. Dorian je slušný hoch a je velmi sličný, malíř Basil namaluje jeho portrét a společně s jeho kamarádem Henrym mu vtlučou do hlavy, že život je fajn, jen když je člověk mladý a pěkný a když je pak starý, stojí vše za prd. Má si tedy užívat, dokud to jde. A tímto názorem ho pěkně zkazí. Navíc se stane taková menší chyba v Matrixu a to, že veškeré špatnosti a nehezkosti, které by se objevili na dorianově těle, se objevují na tom obraze, takže Dorian vypadá pořád stejně, vůbec nestátně, zato obraz pěkně zoškliví. Žije zhýralým životem a je docela zlý. Jednoho dne zabije malíře Basila. Taky kvůli nešťastné lásce k němu spáchá sebevraždu herečka Sybila Vaneová. Její bratr pátrá po Dorianovi a chce se mu pomstít, Dorian je z toho děsně vypsychnutý a má strach. Chce se změnit a začne žít zase slušně. Sybilin bratr omylem zemře. Dorian se nakonec rozhodne, že svůj portrét zničí a že ho to třeba zachrání, jenže ejhle…jak ten obraz probodne…zabije tak sám sebe. Smůla a smutný konec.
OK, tohle asi nebyli tři věty.

Teď k podstatě filmu. Podstata filmu, jak už to bývá, jen od knihy opět trochu změněná. Knížka je rozvleklejší, možná by se dalo říct, že v jistých pasážích i zbytečně zdlouhavá až nudná (jako, když autor na několik stran popisuje látky, které Dorian sbíral…) a je v ní kladen velký důraz na to, jak Henry a Basil vysvětlují Dorianovi výhody mládí. Hodně tam filozofují a není tam moc akce a spíš se to soustředí na nitra postav.
Film je pochopitelně akčnější, a čeho je v něm opravdu hodně a z čeho jsem měla taky dost šok je právě ten dorianův neřestný život. Kriste pane, on tam půlku filmu s někým šuká!!! :-o To v té knize vůbec není, alespoň ne nijak detailně! Víte, jaký jsem z toho měla šok?! Jdu se dívat na filmeček, na Krásíčka a najednou…on nemá oblečení! :-o (zpráva pro zasvěcené - ale hufláč vidět není :D muhahaha, ještě to tak!). Teda scéna se Sybilou Vaneovou je pěkná, protože tam jde ještě o lásku a ne jen o zábavu a navíc Sybila je ve filmu hrozně roztomilá a taková "čistá" osůbka, jako z pohádky. Ti dva se k sobě tak hezky hodí, roztomiloučká páreček. :-) hihihi (tupý úsměv). Ale pak…pak se to zvrtne. Například opije asi 13tiletou slečnu a vyspí se s ní, jenže pak jí hledá její matka, tak holčičku sková pod postel a v zápětí se vyspí i s tou matkou! Taky se líbá s chlapama a vůbec takové divné orgie tam jsou. Není to natočené vyloženě sprostě, ale taky to není takové to, jak ve filmu vlezou dva lidi do postele a střih. Prostě to tam je a není toho málo.

Celý film má ale takovou osobitou atmosféru a krásné kulisy, rozhodně vás vtáhne do úplně jiného světa. Londýn začátkem minulého století, interiéry honosných sídel, je tam i hřbitov a oslava dorianových narozenin, kdy mají všichni hosté nasazené škrabošky - dává to tomu takový …ó nemůžu si vybavit vhodný výraz, prostě takovou atmosféru děsivého maškarního bálu.

Další věcí je, že mě Krása překvapil, jak hezky to zahrál. Přijde mi, že v Narnii se kromě toho, že je děsně fešný, nijak extra neprojevuje, taky tam moc není jak. Ale v tomhle filmu je zapotřebí mnohem víc emocí - někdo ho škrtí, on někoho škrtí, brečí, je zdrogovaný… prostě mnoho scén kde je potřeba trochu měnit výrazy, oproti tomu, když v Narnii stojí a drží meč, tam moc výrazů nepotřebuje. Na tu roli se výborně hodí, na začátku je opravdu takovým hodným nezkušeným chlapečkem, postupně se mění v bezcitnou zrůdu, že už se to nelíbí ani Henrymu a Basilovi a na konci filmu má strach a chce to změnit. Důvěryhodné proměny.

Film se také nebrání krvavým scénám, například když Dorian zabije Basila a pak jeho rozřezané tělo hází do řeky nebo když sybilina bratra srazí vlak, on tam leží celý rozmlácený, nohy má v nepřirozeném úhlu a přitom ještě žije.
Konec je oproti knížce také dramatičtější a řekla bych, že hezčí. V knížce se prostě Dorian rozhodne obraz probodnout a pak zazní už jen výkřik. Tady přichází na scénu ještě Henry, se kterým bojuje, protože mu obraz zrůdy nechce ukázat. Henry pozná, v čem je dorianova věčná krása a navzájem se chtějí zabít. Henry nakonec uteče a Doriana v místnosti zamkne mřížovými dveřmi, ještě před tím obraz zapálí a na chodbě utrhne plynovou lampu, takže tam uniká plyn. Přiběhne tam henryho dcera, která je do Doriana zamilovaná a on do ní taky. Ó bože a to je tak romanticky smutný, jak ona tam přiběhne a najde ho za těmi mřížemi a oběma je jasný, že je to jeho konec. Henry jí pak odtáhne pryč a Doriana zničí ten obraz, přičemž se sám promění v tu zrůdu a všechno pak vybouchne, jak tam unikal ten plyn.
Oj, já na to zírala s otevřenou pusou. Ten konec mě vážně úplně dostal, Krása za těmi mřížemi tak roztomile kouká, chudáček. Vlastně jsem ten film viděla na dvakrát, první den asi 2/3 a byla jsem z toho taková v rozpacích, jestli se mi to vůbec líbí, když tam Krása pořád jen t-d-d-d-m…, druhý den jsem si pouštěla ten zbytek s obavami, že to bude ještě horší, ale ono ne a bylo to úžasný a ten konec…oj…oj…ten je prostě úžasný a ta 3/3 je celá úžasná.
No a na závěr, kdybych tím někoho třeba přesvědčila si to pustit, tak by bylo vhodné, dát sem odkaz na stažení: http://stagevu.com/video/qdfrasssdbhk je to v aj, titulky jsem sehnala nějaký úplně pošahaný, takže na ty odkaz radši nedávám, dá se to ale v pohodě pochopit i aniž byste rozuměli slovům.
Ještě P.S. na závěr a tím se s vámi rozloučím. Film je z roku 2009, když měl jít do kin, hrozně jsem se na něj těšila, jenže smůla - u nás ho nedávali. A je to radši dobře. Představa, že na to jdu třeba s máti do kina, to by byl veklej provar :D A vůbec, oni by na to šli všechny takové ty dvanáctileté holčičky, milující Narnii a jejího sličného prince a pak by přišli o iluze, že se jejich princ líbá s chlapama :D :D Muheheh. Ale vřele vám ho doporučuju.

3 lidé ohodnotili tento článek.