Dušičky - žádný Helouvín

29. října 2010 v 20:41 | Lawiane |  co na srdci to na blogu
Téma týdne Halloween- hmm. Zaprvé mi hlava nebere, proč je téma týdne Halloween a ne Dušičky, když má náš blog na konci .CZ! Zadruhé mě trochu štve úroveň některých článků (na tři řádky) a zatřetí mám na to radikální názor a jdu ho níže popsat.

Halloween na mě působí vskutku nesympaticky, vnímám ho jako komerční svátek, kdy je potřeba prodat co nejvíce dýní, protože je to IN. Je to něco, co nám zase cpou naši "přátelé z Nového kontinentu", stejně tak jako Santu, jenž zadupává milého Ježíška v zapomnění. Tak například, proč se o něm každý rok učíme na angličtině a proč nás nikdy nikdo neučil nic o Dušičkách? V posledních letech od lidí v mém okolí slýchám to slovo Helouvín až moc často, oproti tomu Dušičky vůbec. Jakoby snad zapomněli, v jaké zemi žijí. Copak nemáme vlastních svátků dost? A to mě štve, jelikož jsem propagátorem Naší kultury.

Co mě ovšem zaujalo a co jsem do teď nevěděla, je, že Halloween je původně pohanský, přesněji keltský svátek Samhain, který byl symbolem přechodu léta v zimu a propojením světa zemřelých s živými. Po tomto zjištění je mi o něco milejší, jenže v tomto kontextu ho mnoho lidí asi nevnímá. Všichni vidí jen vyřezané dýně a převleky - srandičky, co nemají s mrtvými nic společného, spíše jen výsměch.
Americká kultura mě někdy nevýslovně štve, nejen, že nemají žádnou svojí - jak by také mohli, když jsou původem stejně z Evropy. Ale oni prostě jen něco převezmou z jiných kultur, převrátí to na ruby a vyleze z toho jen komerční hovadina bez větší hloubky. Tak třeba Santa, chudák Santa je původem z Finska, kde ho děti uznávají, věří na něj… a v Americe rozváží CocaColu - absurdní! Stejně je tomu s Halloweenem. Alespoň pro mě. Pro mě existují Dušičky, čas svíček a pokory k zesnulým, ne vyřezané dýně, ne tady doma!
 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Cassie Cassie | Web | 29. října 2010 v 20:58 | Reagovat

Dík za chválu, ale já plním jen svou občanskou blogerskou povinnost vůči těm trapkám (dokonce i trapákům) co se jen chtějí zviditelnit :-D  :-D  :-D

Článek na téma týdne máš perfektní, líbí se mi, že na to máš svůj vlastní názor a nejsi chytrá jako rádio. Já mám na Halloween rozpolcený názor, myslím, že bych ho chtěla zažít protože ta atmosféra napjetí a takového tajemného elektrizujícího strachu by mohla být úžasná. Ale když se na něj kouku z druhého úhlu je to vlastně komerce a výsměch. Jak jsi sama napsala. Naše dušičky jsou o vzpomínání a jsou rozhodně mnohem depresivnější než Halloween. Ale zase kdo by se nechtěl na jednu noc stát někým jiným? Nevím, vlastně v tom mám zmatek, štve mně to, že z toho udělali viditelnou komerci, dýně a spousta okrasných dekorací okolo... Ale jinak je mi ten svátek celkem sympatický... A vůůůbec jsem se nerozepsala :-D Mimochodem nice blog & dess... :-D

2 Christina Christina | Web | 29. října 2010 v 20:58 | Reagovat

Hällouween sám o sobě jako pohanský svátek, je hrozně sympatickej.. dušičky fakt upadly v zapomnění hrůza aspoň že jsme tu my, co to ještě znají a bojují prooti komerčnímu halouvínu, co nějakou demonstračku?:D

3 Evelin Evelin | Web | 29. října 2010 v 21:06 | Reagovat

Juchů, konečně :D.

Taky nechápu, proč blog.CZ nepropaguje radši české svátky; i když já neslavím Halloween ani Dušičky, takže je mi to v podstatě jedno...

Jinak, v angličtině se o tom asi učíme proto, že je to angličtina - a Halloween se slaví v anglicky mluvících zemích - to je docela logické, ne?

4 Reni Reni | Web | 29. října 2010 v 21:17 | Reagovat

Jako, chápu, že lidi nemaj rádi komerci, ale zase když se na to podívám z jinýho hlediska, Halloween má pěknou, ačkoliv kýčovitou atmosféru a děti/teenageři si užijou hodně zábavy. Nejsem proti HW, pokud by nenahrazoval dušičky, celkem bych ho tady i uvítala.

5 Reni Reni | Web | 29. října 2010 v 21:17 | Reagovat

Jinak krásný design :)

6 Lawiane Lawiane | Web | 29. října 2010 v 21:23 | Reagovat

[1]: děkuju, nj, tak atmosféra by to mohla být zajímavá, ale tu tady čloěk asi nezažije, za tím by bylo třeba vycestovat někam, kde to slaví jaksi "oficiálně"

[2]: jo, demonstrace by bodla. Uděláme demonstraci proti Santovi? :D

[3]: tj. na učení o Dušičkách neni předmět, leda by to s námi bral ten opičáček na religionistice, ale tam všechno zabere pomazaný David :D

7 Evelin Evelin | Web | 29. října 2010 v 21:27 | Reagovat

[6]: Jó, to by ale bylo super. Ovšem vzhledem k tomu, že je to religionistika, tak bychom tam mohli brát taky svátky, to mě nenapadlo, doufám, že je někdy brát budem :-D.

8 vivienne vivienne | Web | 29. října 2010 v 21:45 | Reagovat

souhlasím s tebou

9 Travertýna Travertýna | Web | 29. října 2010 v 21:56 | Reagovat

Amerikanizace je hnus, máme přece vlastní kulturu a ta rozhodně není o nic horší, než kultura americká. Na druhou stranu, Halloween ještě přežiju, horší je to s Valentýnem. Obchoďáky zavalené tunou nevkusných růžovo- červených ozdob, všude ocucávající se párečky, Týna sahá po lavóru, protože kámoš Kýbl je přeplněn.

Mimochodem, počítejte se mnou na demonstraci :-D

10 Lawiane Lawiane | Web | 29. října 2010 v 22:06 | Reagovat

[9]: :D bych se vsadila, že Valentýna dají taky jako téma, až nastane ta zlá doba :D

11 Christina Christina | Web | 29. října 2010 v 22:20 | Reagovat

[6]: ANÓ!!! zabijeme santu!!:D
(Dáš aspoň na blog dneska ty fotky, nebo se na to vybodneš, nebo místo santy zabiju raději tebe :D)

12 Lawiane Lawiane | Web | 29. října 2010 v 22:24 | Reagovat

[11]: už je du dát na fejs

13 Lawiane Lawiane | Web | 29. října 2010 v 22:24 | Reagovat

[11]: nepruď, neměla bys koho fotit :D 179 fotek se neudělá během vteřiny

14 Travertýna Travertýna | Web | 29. října 2010 v 22:29 | Reagovat

[10]: Jó, tak to už se těším :-D. Tenhle úchylný svátek by se taky mohl stát předmětem demonstrace. Navrhuju formu "lítání po Praze se vzduchovkou a sestřelování srdíčkových ozdob", muhehehe.

15 Travertýna Travertýna | Web | 29. října 2010 v 22:31 | Reagovat

[11]: Taky vy si to dáte ny Xixhtknihu a s námi antixichtknihaři se nepodělíte? :D Jak podlé!

16 Travertýna Travertýna | Web | 29. října 2010 v 22:32 | Reagovat

[15]: Pardon, už blbnu, byla to reakce na příspěvek [12]:.

17 Lawiane Lawiane | Web | 29. října 2010 v 22:49 | Reagovat

[16]: neboj podělíme, ale na blog musí jít jen ty nejkaviltnější, takže zase zabere čas, je vybrat a hodit tam otravnou všudypřítomnou autorizaci :D

18 Avilan Avilan | Web | 30. října 2010 v 14:42 | Reagovat

Tak to máme stejný názor. Podobně beru Halloween i já.. My jsme si o něm vykládali teď úterý v Anglině, taky jsem prvně slyšela, že je to pohanský svátek...
Já taky uznávám dušičky, je to podle mě hezký svátek

19 medine medine | 30. října 2010 v 18:50 | Reagovat

řekla bych že na blogu dali tohle téma právě proto, aby na to byly takovýhle i protichůdný názory.. Já teda souhlasím s tím tvojím :)

20 Scratch Scratch | Web | 30. října 2010 v 22:41 | Reagovat

Chápu tvůj názor. Ale nikdy bych se nenazvala propagátorkou naší kultury. Mám ráda Ježíška, je to superborec, nemám ráda Santu ani colu a jediný důvod proto, proč se mi dýně a slovo Halloween líbí je takový, že se tak jmenuje jedna z mých oblíbených kapel.
Naše kultura je mi vcelku ukradená, přesto nesnáším tu americkou komerční apod. Vlastně ani moc kulturně založená nejsem, až na muziku, samozřejmě.
Tý jo, vůbec jsem netušila, že Santa je z Finska. Ano, četla jsem, že Finové mají vzato, že někde tam u nich je ten Santův "severní pól" a že tam skutečně přebývá, ale co já vím, tak ve Finsku dává dárečky Velký Ukko. A v Norsku skřítek Nisse :D  :-P
Jo, sice je to trochu mimo téma, ale taky musím zmínit, že v Norsku pravidelně každý rok na Štědrý den dávají naši českou pohádku Tři oříšky pro Popelku (a na tu jsem fakt pyšná, byť nejsem vlastenka:-D) a dabuje jim to jeden chlap, něco jako u nás Polák:-D Chudáci, ale i tak je to strašně krásné.
Už se vidím, jak s Jörnem koukáme spolu o Vánocích na Popelku, přituleni k sobě a pak jdeme do sauny. Ach, ach, ACH!!! :D

21 Scratch Scratch | Web | 30. října 2010 v 22:43 | Reagovat

Teď to tak po sobě čtu:-D
Jo, jo, kapela má sice Helloween ne Halloween, ale tak všichni chápeme, ne?

22 haf haf | Web | 31. října 2010 v 10:28 | Reagovat

Už chápu ty kostýmy-to má určitě nějakou souvislost s tím propojením s mrtvými. Ale nechápu, proč ho v Americe začali slavit-vždyť jsou to křešťané a pohany nenávidějí a propagují jen to svoje náboženství (tedy aspoň kdysi tomu tak bylo). Amerika je celá praštěná a komerční, tss. (ale hlavně, že miluju Kiss, Metallicu a ostatní americké metalové kapely...ale v tomto případě komerci odpouštím-hlavně Kiss:D)
Ale stejnak, halloween mě nezajímá a neslavím ho. Stačí mi, že o Dušičkách jdeme na hřbitov a vzpomínáme na naše zesnulé příbuzné.
Mnohem víc než halloween mně zajímá Helloween:D Mimochodem, Michael Kiske má úžasný hlas:-)

23 haf haf | Web | 31. října 2010 v 10:33 | Reagovat

[20]: To je super, že v Norsku vysílají naši pohádku!!! Jen je škoda, že to tam dabuje jeden chlap (jo, ten dabing na polské televizi je otřesný). Tos mi připomněla, jak jsem se jednou dívala na Tv Public na Rockparádu a tam byli Citron a byla tam ukázka z jejich úspěšného turné po Americe. JO, ČEŠI! NATŘEME TO SVĚTU (HLAVNĚ USA)!!!:D

24 Babe Babe | Web | 31. října 2010 v 11:40 | Reagovat

Ano, je to všechno ze Samhainu. Pudeš dneska na olšany? :D Pudem slavit Samhain :D

25 Arwen Arwen | Web | 31. října 2010 v 14:00 | Reagovat

ja som názoru, že Halloween je len pre američanov a že to nieje sviatok ale len zábavný deň plný tekvíc a sladkosti...som za dušičky :D

26 Lawiane Lawiane | Web | 31. října 2010 v 18:41 | Reagovat

děkuji všem za úžasné komenty! Lidi, mám vás fakt ráda ;-)

[20]: no někde mají vážně otřesné dabingy, ale to supr, že tam mají rádi Popelku, přeju ti na ní přitulené koukání a následnou saunu.
Jinak Finové svého Santu nazývají Joulupukki, v překladu vánoční kozel, ale měl by to být jakoby Santa, který tam sídlí v Rovaniemi. Kde přišel ke jménu Santa, to už nevím.

27 Crania Crania | Web | 1. listopadu 2010 v 18:32 | Reagovat

Sviatok halloween pochádza zo starého keltsko-slovanského sviatku Samhain, pri ktorom bolo u druidov zvykom prezliekať sa za duchov (biele plášte a pod.). Takže si ten celý Halloween nevymysleli zámoráci, ale naši dávny predkovia a oni to len odniekaľ vytiahli. Samozrejme, nezvyklo sa chodiť žobrať o sladkosti, ale podstatu to má v našich dávnych dejinách :) Oni si to pomodernili. Ani mne to nei je celkom po chuti, ale Halloween oslavujú len 31. 10., a kostýmami sa snažia privolať mŕtvych. Na druhý deň im na ich pamiatku vždy idú zapáliť sviečku :) Ako my :)

28 Crania Crania | Web | 1. listopadu 2010 v 18:34 | Reagovat

Vidím, že to tam máš, len som jednoducho svojím komentárom chcela podotknúť, že to nie je len ich výmysel a že len proste kopíruju našu históriu, pretože sami ju nemajú, čo je smutné :)Ale toť je život. Vždy som bola zástancom klasických zvykov a Samhain k nim patrí. Ale Samhain nie je vo všetkom Halloween, že? :)
Inak krásny článok :)

29 Lawiane Lawiane | Web | 1. listopadu 2010 v 19:28 | Reagovat

[28]: děkuju.

30 Katrin Katrin | Web | 2. listopadu 2010 v 15:33 | Reagovat

jako vždy máš rozumný názor, se kterým naprosto souhlasím... O tom, že je to keltský svátek Samhain jsem věděla, ale přesto Halloween neuznávám, protože je to svátek úplně jiný idyž to má jako být on... Dušičky mají oproti amerckým svátkům u nás a jiných evropských zemích hlubokou tradici a nějaký helovín může jít kludně někam!!! :-D   Jo, mimochodem, super layout :)

31 Katrin Katrin | Web | 2. listopadu 2010 v 15:34 | Reagovat

*klidně

32 iveta iveta | E-mail | 2. listopadu 2013 v 7:27 | Reagovat

Zdravim všechny. Dýně v zahradách a za oknama vypadají moc pěkně. Ale to je asi tak všechno, co se mě osobně na tom líbí. Komerce je dneska všude, nad tím jen mávám rukou, ale co mě moc a moc mrzí, je otázka našeho vlastenectví. Kam se podělo? Jak ho učíme naše děti? Helouvínem? Santou? No nazdar. To jsme to dopracovali. S takovou silnou úctou vzhlížíme ke kontinentu, který, jak už bylo řečeno, sám nemá žádných tradic a tak krade ty z Evropy a poameričtˇuje si je. Vzhlížíme ke kontinentu, který nám dal vzor nezaměstnanosti, bezdomovců, vykořistˇování a dalších, mírně řečeno, nešvarů. Stydět bychom se měli a o dušičkách tiše vzpomenout na ty, jež v 18. - 19. století bojovali za oživení našeho vlastenectví, na národní obrozence.

33 Lawiane Lawiane | Web | 5. listopadu 2013 v 11:30 | Reagovat

[32]: moc hezky vystiženo.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.